Kenmerken
van een regulier Traject zijn:
1.
Het Traject is driejarig
2.
Centraal staat het instrument
WMK-PO of EC (aan te schaffen door de scholen) 3. Het Traject bestaat uit tien modules: drie modules per jaar – eerste jaar: vier modules
4. De modules zijn thematisch van aard, te denken valt aan:
- Wat is kwaliteitszorg en hoe doe je dat? (nul-module)
- Wat is goed lesgeven? Didactisch handelen
- Hoe breng je de Opbrengsten van de school in kaart?
- Pedagogisch handelen en Schoolklimaat (incl. Sociale veiligheid)
- Zorg en begeleiding (leerlingenzorg)
- Actief Burgerschap en Sociale Cohesie
- Afstemming – HGW
- Naar een goede beroepshouding
- Leiderschap
- Contacten met ouders
- Taalleesonderwijs geven
- De kwaliteit van het rekenonderwijs
- Interne communicatie
- Integraal personeelsbeleid
- Etcet. [we beschikken in beginsel over meer dan 10 modules]
5.
De inhoud van het Traject (de
keuze van de modules) wordt in overleg vastgesteld
6.
De modules worden gevolgd door
twee personen per school7. De modules leiden tot concrete doe-, denk- en leesopdrachten (die de implementatie borgen)
8. De opdrachten leiden in alle gevallen tot het gebruiken van het instrument WMK-PO/EC
9. Het team zal betrokken worden bij de kwaliteitszorg op de school
10. Een stuurgroepje volgt de voortgang (en hanteert het Schoolvolgsysteem: wie heeft wat [niet] gedaan?)
11. De inhoud van het Traject en de gebruikte modules zijn inspectie-proof.
12. Iedere studiedag wordt er ingegaan op actuele ontwikkelingen
13. De laatste module van een schooljaar staat altijd in het teken van jaarplan en jaarverslag
14. Waar relevant wordt de relatie met het personeelsbeleid gelegd
15. We werken idealiter met groepen die een niet al te grote omvang hebben [5 – 6 scholen per groepje]
16. Iedere module vraagt om een zekere investering van tijd: dagdeel (directie) + 2-4 uren met het team
Dit traject bestaat uit diverse modules met bijvoorbeeld de volgende thema’s: [voorbeeldopzet]
Module 1
|
Concept Kwaliteitszorg
Opstellen meerjarenplanning
De leraar als aangrijpingspunt voor kwaliteitszorg
|
Module 2
|
Het lesgeven van de leraar [didactisch handelen]
Welke vaardigheden doen er toe?
Op naar schoolverbetering en persoonlijke verbetering
|
Module 3
|
Het vaststellen van een deskundigheidsprofiel
Het vaststellen van een teamprofiel
Verwachtingen van de school en de gesprekkencyclus
|
Module 4
|
Wat is opbrengstgericht werken?
Vaststellen van een gespreksmodel over de opbrengsten
Vaststellen van de normen
|
Module 5
|
Wat is goed pedagogisch handelen?
Relatie met sociaal-emotionele ontwikkeling en (actief)
burgerschap
Wat zijn de kenmerken van een goed schoolklimaat?
|
Module 6
|
Wat zijn de eisen m.b.t. Zorg en begeleiding?
De kern van Handelingsgericht werken
Werken met een ontwikkelingsperspectief
|
Module 7
|
Een goede beroepshouding …
Werken aan persoonlijke ontwikkeling
Het ontwikkelen van de leraar – op naar een lerende
organisatie
|
Module 8
|
De opbrengsten van de school: wat wil (moet) je in
beeld hebben?
Hoe verantwoordt de school zich?
De meervoudige publieke verantwoording
|
Module 9
|
Vormgeven aan burgerschapscompetenties
Opstellen van een katern Burgerschap
LVS Burgerschap voor leerlingen
|
Module 10
|
Het belang van de factor Leertijd
Essenties van goed onderwijs
Sturen op afspraken
|