WMK: de module Opbrengsten
WMK bevat een module waarin scholen hun opbrengsten kunnen invoeren. De inhoud van de module is volledig afgestemd op de eisen van de Inspectie van het Onderwijs. De hoofdstukken in de module zijn:
1. Uitgangssituatie
2. Eindopbrengsten
3. Sociale vaardigheden
4. Tussenopbrengsten
5. Specifieke onderwijsbehoeften
6. Doorstroming
7. Adviezen Voortgezet Onderwijs
8. Functioneren in het Voortgezet Onderwijs
Ieder hoofdstuk bestaat uit een aantal subparagrafen. Het hoofdstuk Uitgangssituatie bestaat bijvoorbeeld uit:
· Groepsindeling
· Gewicht per groep
· Kenmerken van de leerlingen
· Het leerlingenaantal per 1 oktober
Hoe werkt de module? U voert de getallen in en print vervolgens de gegevens ten behoeve van o.a. het inspectiebezoek, het jaarverslag of een op te stellen verbeterplan.
Voorbeeld: Gewicht per groep 2009 – 2010 [01-10-2009]
Groep | Aantal | 0,0 | Tot. | 0,3 | Tot. | 1,2 | Tot. | Gem | % gewogen |
Groep 1 | 40 | 35 | 0 | 1 | 0,3 | 4 | 4,8 | 0,13 | 13 |
Groep 2 | 20 | 15 | 0 | 2 | 0,6 | 3 | 3,6 | 0,21 | 25 |
Groep 3 | 34 | 30 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4,8 | 0,14 | 12 |
Groep 4 A | 23 | 10 | 0 | 7 | 2,1 | 6 | 7,2 | 0,4 | 57 |
Groep 4 B | 22 | 8 | 0 | 10 | 3 | 4 | 4,8 | 0,35 | 64 |
Groep 5 | 30 | 26 | 0 | 2 | 0,6 | 2 | 2,4 | 0,1 | 13 |
Groep 6 | 32 | 32 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groep 7 | 20 | 19 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1,2 | 0,06 | 5 |
Groep 8 | 16 | 15 | 0 | 1 | 0,3 | 0 | 0 | 0,02 | 6 |
U kunt snel en gemakkelijk de stand van zaken lezen. Het in beeld brengen van de gewichten per groep is van belang omdat het percentage gewogen leerlingen de inspectienorm ten behoeve van de tussenopbrengsten bepaalt
Zie Pulse Magazine (8): Cees Bos, De kenmerken van de leerlingenpopulatie
U kunt het artikel downloaden op: http://bosonderwijsconsultancy.blogspot.com/
Het hoofdstuk Eindopbrengsten kent de volgende paragrafen: Cito-eindtoets, Cito-entreetoets, LVS Rekenen en wiskunde groep 8, LVS Begrijpend lezen groep 8, Cito-eindtoets Taal en Rekenen, Cito-entreetoets Taal en Rekenen en het Schooleindonderzoek. Wanneer u de eigen scores invoert, ziet u automatisch of u voldoet aan de inspectie-eisen. De normen die de inspectie hanteert (zie Analyse en waardering van Opbrengsten primair onderwijs) worden in WMK aangepast als dat nodig is. U krijgt uiteindelijk het volgende meerjarenoverzicht; de groene scores zijn boven de ondergrens en de rode score eronder.
Voorbeeld: Cito-eindtoets [LG-score]
Jaar | Ondergrens | Landelijk gemiddelde | Bovengrens | Schoolscore |
2006 - 2007 | 533,6 | 534,8 | 536 | 533,8 |
2007 - 2008 | 533,7 | 534,9 | 536,1 | 542 |
2008 - 2009 | 533,8 | 535,2 | 536,6 | 523,1 |
2009 - 2010 | 533,4 | 535,2 | 537 | 536,3 |
Het derde hoofdstuk – Sociale vaardigheden – geeft inzicht in het aantal handelingsplannen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling de school in een jaar heeft geschreven en uitgevoerd. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen individuele handelingsplannen (leerlinginterventies) en groepsplannen (groepsinterventies).
Voorbeeld: Interventies (HP's gedrag: leerling en groep) 2009 - 2010
Groep | Leerlinginterventies | Groepsinterventies | Totaal | Beleid |
Groep 1 | 2 | 4 | 6 | X |
Groep 2 | 5 | 6 | 11 | X |
Groep 3 | 1 | 1 | 2 | |
Groep 4 A | 0 | 2 | 2 | |
Groep 4 B | 3 | 0 | 3 | |
Groep 5 | 2 | 1 | 3 | |
Groep 6 | 1 | 2 | 3 | |
Groep 7 | 0 | 0 | 0 | |
Groep 8 | 0 | 5 | 5 | |
Totaal | 14 | 21 | 35 | |
Het hoofdstuk Tussenopbrengsten bestaat uit de volgende onderdelen: DMT, LTT, Begrijpend lezen, Rekenen en wiskunde, Ordenen, Ruimte en Tijd, Taal voor Kleuters, Spelling, Woordenschat, Taalschaal en de Cito-entreetoets groep 6.
Hoe werkt het? Een school bepaalt per toets eerst de gebruikte versie van RW en de schooldoelen (SD). Het gewicht en de norm worden automatisch gegeven. Daarna worden de gerealiseerde gemiddelde vaardigheidsscores ingevoerd. In één oogopslag is te zien of de school voldoet aan de eigen doelen en de inspectie-eisen (normen).
Voorbeeld: Cito LVS Rekenen en wiskunde (kerntoets) 2009 - 2010
Groep | Versie | Gewicht | Norm (M) | SD (M) | GS (M) | Norm (E) | SD (E) | GS (E) |
Groep 3 | Nieuw | 12% | n.v.t. | 65 | 67 | n.v.t. | 65 | 67 |
Groep 4 A | 2002 | 57% | 59 | 65 | 63 | 69 | 73 | 74 |
Groep 5 | 2002 | 13% | 80 | 85 | 82 | 86 | 90 | 91 |
Groep 6 | 2002 | 0% | 88 | 88 | 67 | 94 | 94 | 89 |
Groep 6 | Nieuw | 0% | 80 | 88 | 81 | 84 | 94 | 90 |
Groep 7 | Nieuw | 5% | 93 | 97 | 98 | 96 | 99 | 100 |
Groep 8 | Nieuw | 6% | 105 | 101 | n.v.t. |
Rood = Onder de inspectie-eis of het eigen schooldoel
Oranje = Onder het eigen schooldoel, maar boven de inspectie-eis
Groen = Boven het eigen schooldoel en boven de inspectie-eis
In het vijfde hoofdstuk kan de school de informatie over de leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte invoeren. De paragrafen zijn:
1. Onderzoeken externe deskundigen
2. Leerlingen met een specifieke behoefte
3. Uitstroom naar speciaal basisonderwijs
De paragraaf over de leerlingen met een specifieke behoefte geeft inzicht in: het aantal leerlingen met een specifieke behoefte, het onderdeel waar een ontwikkelingsperspectief (OPP) voor is geschreven (eigen leerlijn) en of het OPP geschreven is op basis van een test of op basis van het gebruikte LVS.
Voorbeeld: Leerlingen met een specifieke behoefte
Groep | Wie | Vak | OPP o.b.v. Test (IQ) | OPP o.b.v. LVS |
Groep 5 | Henk | RW-TL | Ja | Nee |
Groep 5 | Annemarie | TL | Nee | Ja |
Groep 6 | Hannah | RW-TA-TL | Nee | Ja |
Groep 7 | Hester | SPE | Nee | Ja |
Vakken: RW - TA - TL - BL - SPE - G(edrag)
OPP = ontwikkelingsperspectief opgesteld
Zie Pulse Magazine (4): Cees Bos, Het opstellen van een ontwikkelingsperspectief
U kunt het artikel downloaden op: http://bosonderwijsconsultancy.blogspot.com/
Het zesde hoofdstuk heet Doorstroom. In dit hoofdstuk worden de kengetallen ingevoerd voor de volgende onderdelen:
1. Langer dan 8 jaar op school
2. Verlenging
3. Zittenblijven
4. Versnellen
Zodra een school de eigen scores invoert, worden de inspectie-eisen daarbij weergegeven. Een school kan dus direct zien of ze voldoet aan de inspectie-eisen. Een school die voldoet aan de eisen scoort “groen”, een school die dat niet doet “rood”.
Voorbeeld: Langer dan 8 jaar op school (groep 8 op 1 oktober 2009)
Jaar | Aantal leerlingen school | Aantal leerlingen > 12 jaar | Percentage | Norm | Afwijking |
2009 - 2010 | 222 | 3 | 1,4 | 5% | 3,60 |
Hoofdstuk 6 geef inzicht in de gegeven adviezen voor het voortgezet onderwijs. In dit hoofdstuk kan een school enerzijds de gegeven adviezen inzichtelijk maken en anderzijds de uitgevoerde second opinions (zie Analyse en waardering van Opbrengsten primair onderwijs).
Voorbeeld: Adviezen Voorgezet Onderwijs 2009 – 2010
Advies | Aantal |
Praktijkonderwijs | 4 |
VMBO-B | 3 |
VMBO-G/T | 6 |
VMBO-B/K | 2 |
Havo | 12 |
VWO | 1 |
U kunt een type VO-school selecteren en daarna het aantal leerlingen invoeren dat dit advies kreeg.
Het laatste hoofdstuk geeft inzicht in het functioneren van een cohort leerlingen in het voortgezet onderwijs. Per leerling wordt in beeld gebracht:
1. Naam leerling
2. Verwachting
3. Testuitslag
4. Advies
5. Uitstroom
6. Na 3 jaar
7. Conform advies
8. Afwijkend van advies
Na invoer van de leerlingen en de gegevens leest een school automatisch het percentage leerlingen dat afwijkt van het eerder gegeven advies en de norm die de inspectie hanteert.
Te verwachten (1)
Op dit moment ontwikkelen we een katern waarin de gegevens die u invoert in de module Opbrengsten (zie bovenstaande voorbeelden) automatisch worden geplaatst in een katern. Dit katern kunt u dan gebruiken als verantwoordingsdocument naar diverse stakeholders: het bestuur, de MR, etc. Ook kunt u het katern toesturen aan de Inspectie van het Onderwijs.
Het katern bestaat uit de volgende hoofdstukken:
1. Uitgangssituatie
2. Eindopbrengsten
3. Sociale vaardigheden
4. Tussenopbrengsten
5. Specifieke behoeften
6. Doorstroming
7. Adviezen Voortgezet onderwijs
8. Functioneren in het voortgezet onderwijs
9. Verbeterplan
Ieder hoofdstuk kent een aantal paragrafen. Te weten:
· Stand van zaken (huidige beleid)
· Kengetallen
· Beoordeling
· Analyse
· Verbeterpunten
U kunt een leeg katern downloaden op de volgende websites:
Te verwachten (2)
WMK kent ook een aparte module voor bovenschools management. Voor meer informatie hierover verwijzen we naar de website: http://www.wmkbm.nl
Binnenkort kunnen bovenschoolse managers die over WMK-BM beschikken (en waarvan de scholen WMK-PO gebruiken) de gegevens van de scholen “ophalen” via hun eigen BM-module. De kengetallen van de scholen worden dan in één overzicht gegeven. Zie het voorbeeld:
Voorbeeld: verzamelde gegevens Cito-eindtoets [LG-score]
School | Ondergrens | Landelijk gemiddelde | Bovengrens | Schoolscore |
De Mare | 533,4 | 535,2 | 537 | 533,8 |
Het Schip | 533,4 | 535,2 | 537 | 541,0 |
De Cirkel | 533,4 | 535,2 | 537 | 532,1 |
Columbus | 533,4 | 535,2 | 537 | 533,9 |
Het ligt in de bedoeling ook deze gegevens te verwerken in een kant-en-klaar rapport.