Opbrengsten

WMK: de module Opbrengsten
WMK bevat een module waarin scholen hun opbrengsten kunnen invoeren. De inhoud van de module is volledig afgestemd op de eisen van de Inspectie van het Onderwijs. De hoofdstukken in de module zijn:
1.       Uitgangssituatie
2.       Eindopbrengsten
3.       Sociale vaardigheden
4.       Tussenopbrengsten  
5.       Specifieke onderwijsbehoeften
6.       Doorstroming
7.       Adviezen Voortgezet Onderwijs
8.       Functioneren in het Voortgezet Onderwijs
Ieder hoofdstuk bestaat uit een aantal subparagrafen. Het hoofdstuk Uitgangssituatie bestaat bijvoorbeeld uit:
·         Groepsindeling
·         Gewicht per groep
·         Kenmerken van de leerlingen
·         Het leerlingenaantal per 1 oktober
Hoe werkt de module? U voert de getallen in en print vervolgens de gegevens ten behoeve van o.a. het inspectiebezoek, het jaarverslag of een op te stellen verbeterplan.

Voorbeeld: Gewicht per groep 2009 – 2010 [01-10-2009]

Groep
Aantal
0,0
Tot.
0,3
Tot.
1,2
Tot.
Gem
% gewogen
Groep 1
40
35
0
1
0,3
4
4,8
0,13
13
Groep 2
20
15
0
2
0,6
3
3,6
0,21
25
Groep 3
34
30
0
0
0
4
4,8
0,14
12
Groep 4 A
23
10
0
7
2,1
6
7,2
0,4
57
Groep 4 B
22
8
0
10
3
4
4,8
0,35
64
Groep 5
30
26
0
2
0,6
2
2,4
0,1
13
Groep 6
32
32
0
0
0
0
0
0
0
Groep 7
20
19
0
0
0
1
1,2
0,06
5
Groep 8
16
15
0
1
0,3
0
0
0,02
6

U kunt snel en gemakkelijk de stand van zaken lezen. Het in beeld brengen van de gewichten per groep is van belang omdat het percentage gewogen leerlingen de inspectienorm ten behoeve van de tussenopbrengsten bepaalt     
Zie Pulse Magazine (8): Cees Bos, De kenmerken van de leerlingenpopulatie  
U kunt het artikel downloaden op: http://bosonderwijsconsultancy.blogspot.com/

Het hoofdstuk Eindopbrengsten kent de volgende paragrafen: Cito-eindtoets, Cito-entreetoets, LVS Rekenen en wiskunde groep 8, LVS Begrijpend lezen groep 8, Cito-eindtoets Taal en Rekenen, Cito-entreetoets Taal en Rekenen en het Schooleindonderzoek. Wanneer u de eigen scores invoert, ziet u automatisch of u voldoet aan de inspectie-eisen. De normen die de inspectie hanteert (zie Analyse en waardering van Opbrengsten primair onderwijs) worden in WMK aangepast als dat nodig is. U krijgt uiteindelijk het volgende meerjarenoverzicht; de groene scores zijn boven de ondergrens en de rode score eronder.

Voorbeeld: Cito-eindtoets [LG-score]

Jaar
Ondergrens
Landelijk gemiddelde
Bovengrens
Schoolscore
2006 - 2007
533,6
534,8
536
533,8
2007 - 2008
533,7
534,9
536,1
542
2008 - 2009
533,8
535,2
536,6
523,1
2009 - 2010
533,4
535,2
537
536,3

Het derde hoofdstuk – Sociale vaardigheden – geeft inzicht in het aantal handelingsplannen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling de school in een jaar heeft geschreven en uitgevoerd. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen individuele handelingsplannen (leerlinginterventies) en groepsplannen (groepsinterventies).

Voorbeeld: Interventies (HP's gedrag: leerling en groep) 2009 - 2010

Groep
Leerlinginterventies
Groepsinterventies
Totaal
 Beleid
Groep 1
2
4
  6
 X
Groep 2
5
6
11
 X
Groep 3
1
1
  2

Groep 4 A
0
2
  2

Groep 4 B
3
0
  3

Groep 5
2
1
  3

Groep 6
1
2
  3

Groep 7
0
0
  0

Groep 8
0
5
  5

Totaal
14
21
 35


Het hoofdstuk Tussenopbrengsten bestaat uit de volgende onderdelen: DMT, LTT, Begrijpend lezen, Rekenen en wiskunde, Ordenen, Ruimte en Tijd, Taal voor Kleuters, Spelling, Woordenschat, Taalschaal en de Cito-entreetoets groep 6. 
Hoe werkt het? Een school bepaalt per toets eerst de gebruikte versie van RW en de schooldoelen (SD). Het gewicht en de norm worden automatisch gegeven. Daarna worden de gerealiseerde gemiddelde vaardigheidsscores ingevoerd. In één oogopslag is te zien of de school voldoet aan de eigen doelen en de inspectie-eisen (normen).

Voorbeeld: Cito LVS Rekenen en wiskunde (kerntoets) 2009 - 2010

Groep
Versie
Gewicht
Norm (M)
SD (M)
GS (M)
Norm (E)
SD (E)
GS (E)
Groep 3
Nieuw
12%
n.v.t.
65
67
n.v.t.
65
67
Groep 4 A
2002
57%
59
65
63
69
73
74
Groep 5
2002
13%
80
85
82
86
90
91
Groep 6
2002
0%
88
88
67
94
94
89
Groep 6
Nieuw
0%
80
88
81
84
94
90
Groep 7
Nieuw
5%
93
97
98
96
99
100
Groep 8
Nieuw
6%
105
101
n.v.t.

Rood     = Onder de inspectie-eis of het eigen schooldoel
Oranje = Onder het eigen schooldoel, maar boven de inspectie-eis
Groen   = Boven het eigen schooldoel en boven de inspectie-eis

In het vijfde hoofdstuk kan de school de informatie over de leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte invoeren. De paragrafen zijn:
1.       Onderzoeken externe deskundigen
2.       Leerlingen met een specifieke behoefte
3.       Uitstroom naar speciaal basisonderwijs
De paragraaf over de leerlingen met een specifieke behoefte geeft inzicht in: het aantal leerlingen met een specifieke behoefte, het onderdeel waar een ontwikkelingsperspectief (OPP) voor is geschreven (eigen leerlijn) en of het OPP geschreven is op basis van een test of op basis van het gebruikte LVS.     

Voorbeeld: Leerlingen met een specifieke behoefte

Groep
Wie
Vak
OPP o.b.v. Test (IQ)
OPP o.b.v. LVS
Groep 5
Henk
RW-TL
Ja
Nee
Groep 5
Annemarie
TL
Nee
Ja
Groep 6
Hannah
RW-TA-TL
Nee
Ja
Groep 7
Hester
SPE
Nee
Ja
Vakken: RW - TA - TL - BL - SPE - G(edrag)
OPP = ontwikkelingsperspectief opgesteld
Zie Pulse Magazine (4): Cees Bos, Het opstellen van een ontwikkelingsperspectief
U kunt het artikel downloaden op: http://bosonderwijsconsultancy.blogspot.com/

Het zesde hoofdstuk heet Doorstroom. In dit hoofdstuk worden de kengetallen ingevoerd voor de volgende onderdelen:
1.       Langer dan 8 jaar op school
2.       Verlenging
3.       Zittenblijven
4.       Versnellen
Zodra een school de eigen scores invoert, worden de inspectie-eisen daarbij weergegeven. Een school kan dus direct zien of ze voldoet aan de inspectie-eisen. Een school die voldoet aan de eisen scoort “groen”, een school die dat niet doet “rood”.

Voorbeeld: Langer dan 8 jaar op school (groep 8 op 1 oktober 2009)

Jaar
Aantal leerlingen school
Aantal leerlingen > 12 jaar
Percentage
Norm
Afwijking
2009 - 2010
222
3
1,4
5%
3,60

Hoofdstuk 6 geef inzicht in de gegeven adviezen voor het voortgezet onderwijs.  In dit hoofdstuk kan een school enerzijds de gegeven  adviezen inzichtelijk maken en anderzijds de uitgevoerde second opinions (zie Analyse en waardering van Opbrengsten primair onderwijs).

Voorbeeld: Adviezen Voorgezet Onderwijs 2009 – 2010


Advies
Aantal
Praktijkonderwijs
  4
VMBO-B
  3
VMBO-G/T
  6
VMBO-B/K
  2
Havo
12
VWO
  1

U kunt een type VO-school selecteren en daarna het aantal leerlingen invoeren dat dit advies kreeg. 

Het laatste hoofdstuk geeft inzicht in het functioneren van een cohort leerlingen in het voortgezet onderwijs.   Per leerling wordt in beeld gebracht:
1.       Naam leerling
2.       Verwachting
3.       Testuitslag
4.       Advies
5.       Uitstroom
6.       Na 3 jaar
7.       Conform advies
8.       Afwijkend van advies
Na invoer van de leerlingen en de gegevens leest een school automatisch het percentage leerlingen dat afwijkt van het eerder gegeven advies en de norm die de inspectie hanteert.
Te verwachten (1)
Op dit moment ontwikkelen we een katern waarin de gegevens die u invoert in de module Opbrengsten (zie bovenstaande voorbeelden) automatisch worden geplaatst in een katern. Dit katern kunt u dan gebruiken als verantwoordingsdocument naar diverse stakeholders: het bestuur, de MR, etc. Ook kunt u het katern toesturen aan de Inspectie van het Onderwijs.      
Het katern bestaat uit de volgende hoofdstukken:
1.       Uitgangssituatie
2.       Eindopbrengsten
3.       Sociale vaardigheden
4.       Tussenopbrengsten
5.       Specifieke behoeften
6.       Doorstroming
7.       Adviezen Voortgezet onderwijs
8.       Functioneren in het voortgezet onderwijs
9.       Verbeterplan
Ieder hoofdstuk kent een aantal paragrafen. Te weten:
·         Stand van zaken (huidige beleid)
·         Kengetallen
·         Beoordeling
·         Analyse
·         Verbeterpunten

U kunt een leeg katern downloaden op de volgende websites:

Te verwachten (2)
WMK kent ook een aparte module voor bovenschools management. Voor meer informatie hierover verwijzen we naar de website: http://www.wmkbm.nl
Binnenkort kunnen bovenschoolse managers die over WMK-BM beschikken (en waarvan de scholen WMK-PO gebruiken) de gegevens van de scholen “ophalen” via hun eigen BM-module. De kengetallen van de scholen worden dan in één overzicht gegeven. Zie het voorbeeld:     

Voorbeeld: verzamelde gegevens Cito-eindtoets [LG-score]

School
Ondergrens
Landelijk gemiddelde
Bovengrens
Schoolscore
De Mare
533,4
535,2
537
533,8
Het Schip
533,4
535,2
537
541,0
De Cirkel
533,4
535,2
537
532,1
Columbus
533,4
535,2
537
533,9

Het ligt in de bedoeling ook deze gegevens te verwerken in een kant-en-klaar rapport.