De Kwaliteitenmeter

Teamleden (laten) beoordelen en ontwikkelen

Goede leraren zijn doorslaggevend voor goed onderwijs. Daarom is het een goede zaak om periodiek te beoordelen of uw leraren voldoende functioneren. Het is echter de kerntaak van een schoolleider om zich –na de beoordeling- resultaatgericht bezig te houden met de ontwikkeling van zijn leraren. De volgorde is dus: (1) beoordelen (signaleren), (2) analyseren (diagnosticeren) en (3) ontwikkelen (remediĆ«ren). Oftewel: u kunt pas echt doel- en opbrengstgericht werken aan het verbeteren van de kwaliteit van uw leraren, als u beschikt over een deugdelijke sterkte/zwakte-analyse.

Goede leraren zijn doorslaggevend voor goed onderwijs. Beoordeelt u uw leraren wel eens? Heeft u voldoende zicht op wat ze (niet) kunnen, op waar ze (niet) goed in zijn? Beschikt u over een S/Z-analyse per leraar? Heeft u een plan van aanpak geschreven of laten schrijven voor iedere individuele leraar?

Cees Bos (BOC) ontwikkelde recent een toetsingskader voor leraren primair onderwijs dat volledig is afgestemd op de eisen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit toetsingskader bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Gebruik Leertijd
2. Didactisch handelen
3. Pedagogisch handelen
4. Zorg en begeleiding
5. Functioneren als teamlid
6. Gerichtheid op ontwikkeling
7. Opbrengstgerichtheid
8. Communicatie
9. Persoonskenmerken

Ieder onderdeel is uitgewerkt in concrete observatiepunten. Met behulp van het toetsingskader is het mogelijk om

1. Iedere leraar individueel te beoordelen (sterke en zwakke kanten van een leraar)
2. Een teamoverzicht op te stellen (sterke en zwakke kanten van het team als geheel)

Wat kunnen en willen we voor u betekenen? 

1. We kunnen uw leraren beoordelen o.b.v. (een selectie van de negen) bovenstaande onderdelen (selectie op basis van uw wensen)
2. We leveren u een kant-en-klaar rapport per leraar (een heldere sterkte/zwakte-analyse + duidelijke verbetersuggesties)
3. Desgewenst bieden we u de verdere hulp en ondersteuning aan van individuele leraren
4. We leveren u een “teamfoto” aan. U kunt dan gemakkelijk zien wat de sterke en zwakke punten zijn van uw team (rapport met S/Z-analyse en verbetersuggesties)

Hoe is onze werkwijze?

1. U geeft aan, dat u uw team (of een leraar, of een paar leraren) wilt laten beoordelen
2. U beslist op welke onderdelen de beoordeling zich richt
3. Wij observeren de leraar (leraren)
4. Wij schrijven de verslagen
5. Wij bespreken de rapporten met u na

Kosten
€ 500,00 per leraar

Wat krijgt u daarvoor?
1. Een rapportage per leraar
2. Een rapportage op teamniveau
3. Een afrondend gesprek